Субота, 21.06.2025, 08:58 Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту

Розділи новин
Анонси подій
Наші проекти
Про нас пишуть
Концертний фотоколаж
Всеукраїнські заходи
Сьогодення Збройних Сил
Регіональні заходи
Світ музики
Мистецька сторінка
Оголошення
Різне

Міні-чат

Наше опитування
Чи подобається Вам наш сайт?
Всього відповідей: 610

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Іменинники
Сьогодні: День Народження:
ArbuzoSoftRu(46)
Вітаємо!

Субота 21.06.25, ранок
+14°

вологість: 86%

тиск: 746 мм

вітер: 3 м/с, півн-західний

Погода в інших містах

Читайте нас

This feature is for Premium users only!

Духовий оркестр Хор Камерний оркестр Балет Солісти

Головна » 2008 » Серпень » 11 » Кобза та бандура: походження інструментів та назв
Кобза та бандура: походження інструментів та назв
21:00
У спеціалізованих наукових працях зустрічаємо терміни “кобза” та “кобзарство”.
Разом з тим, існує певна невизначеність цих понять. Можливо, для декого слова “кобза” і “бандура”, а тим самим й “кобзар”, і “бандурист” – просто синоніми. Однак, це не зовсім виправдано. Розглянемо історію походження цих музичних інструментів та походження їхніх назв. Починаючи з 1970-х рр. використання в Україні явно чужих інструментів, таких як домра, стало разити і вуха, і очі. Тому, щоб не позбавити цих музикантів заробітку, їхні інструменти було перероблено на чотириструнні, дано більший та овальніший коряк і названо кобзами. Подібне зроблено з гітарами [1, 12].
У першому виданні “Атласу музичних інструментів народів СРСР” автори дуже скупо зазначили про кобзу й, навіть, не згадували про неї, як про інструмент, що побутує у народі [2, 41].
У другому виданні стаття про кобзу була значно розширена [3, 52-54], але передусім з точки зору історії. Ще в XVIII ст. кобза та бандура були спорідненими, але й різними інструментами. Олександр Ріґельман у праці “Летописное повествование о Малой России” відмітив: “Із них дуже багато музикантів добрих буває: Найбільше грає на скрипках, на скрипковому басі, на цимбалах, на гуслях, на бандурі й на лютні, при тому й на трубах. А сільські й по селах також на скрипках, на кобзі (рід бандури) і на дудках...” [4, 87]. На жаль, Ріґельман не зазначив, чим кобза відрізняється від бандури. Загально прийнятою залишається думка, що впродовж XIX ст. бандура витіснила кобзу з побуту й не дивно, що Остапа Вересая (1803-1890) вважали останнім кобзарем [5, 23]. Можна припустити, що Вересаєва кобза саме тим відрізнялася від тогочасних бандур, що він притискав баски, щоб добути бажаний тон, коли на бандурах того часу струн до грифу не притискали [6, 57-59]. На щастя, досить багато фольклористів, таких як М. Лисенко і А. Русов присвятили чимало уваги Остапові Вересаєві, й ми маємо дуже ясну картину не лише його інструменту, але й способу гри на ньому. Це дозволило реконструювати цей інструмент. Кобза, або бандура, як свідчать писемні джерела, а також пам’ятки матеріальної культури, існувала вже у XVI ст. Польський хроніст кінця XVI ст. записав, що “козаки з великою радістю показували штуки, які не можна було уявити: стріляли, співали і на кобзах грали” [7, 88].
Ясна річ, що кобза (бандура) створена народом значно раніше. На одному з проходів на хори у Київському соборі св. Софії між іншими фресками зберігся один з найстаріших образів бандуриста, де бандура має свій первісний вигляд, нагадуючи італійську лютню зі струнами, які йдуть лише по грифу. З приводу того, коли і як виник цей інструмент в Україні, у науковій літературі висловлено багато різних думок, які, на жаль, не враховують головного – що створення суто національних музичних інструментів обумовлене насамперед історичними умовами життя народу, особливостями його праці, побуту, звичаями і естетичними запитами. Серед різних гіпотез з приводу створення кобзи виділено дві. Так, російський музикознавець О. Фамінцин у працях про народний інструментарій на перший погляд нібито переконливо доводить, що інструменти, які є національною гордістю російського, українського та інших народів світу, є результатом запозичень. Він доводить, що кобза запозичена у народів Сходу, а бандура – у англійців і що вона в Україні “витіснила і замінила собою “давню кобзу, успадкувавши від останньої її ім’я [8, 47]. Відмітимо, що думку О. Фамінцина з приводу цього поділяв М. Лисенко [6].
Відносно бандури, О. Фамінцин припускав, що вона з’явилась уперше в Англії, приблизно в XVI ст., де мала назву – пандора. Далі цей інструмент поширився до Іспанії, де звався бандурія, а потім потрапив до Італії, звідки потрапила до Польщі, а відтак і в Україну, де, як більш удосконалений інструмент, швидко звернула на себе увагу, витіснивши з ужитку кобзу.“Завдяки тому, що бандура в своїй зовнішній формі мало різнилась від кобзи, то народ по старій пам’яті і бандуру став звати кобзою, чим і можна пояснити подвійність назви інструменту” [9, 14]. Історик О. Рігельман вважав кобзу чимось відмінним від бандури, бо в своїх писаннях підкреслював, що по містах грають на бандурі, а по селах на кобзі. На противагу спостереженням О. Фамінцина, відомий український музикознавець, педагог і письменник Г. Хоткевич доводив, що навіть самі досліди О. Фамінцина дають матеріал проти виведеної ним теорії [10, 42]. Наприклад, О. Фамінцин зазначав, що бандура з’явилась в Англії у 1563 р., тоді як у 1580 р. в українських джерелах уже є згадки про бандуристів. Таким чином, виходить, що за якихось 17 років бандура повинна була потрапити з Англії до Іспанії, потім до Італії, з Італії до Польщі і врешті з Польщі в Україну. За умов тодішньої комунікації це було майже неможливим. Г. Хоткевич походження кобзи уявляв собі так: “...з давніх-давен, був відомий інструмент загального типу: пудло, ручка і струни по ній. Пудло бувало ріжної форми, струн неоднакове число, але суті річи то не міняє. Такий інструмент мали й ми. От це й була наша кобза. Потім в XVI ст. до основних струн українці додали короткі струни (так звані приструнки), – і тоді цей інструмент почав зватись бандурою” [11, 86-88].
З цим поглядом на походження музичного інструменту не можна не погодитися, бо приструнки були справді новим явищем. Про те, що в кобзі не було приструнків також свідчать і малюнки та картини з зображенням козака з бандурою [12, 29-37].Щодо відмінностей бандури та кобзи, то, судячи з історичних документів та описів кобзи, вона не мала досить чітко визначеної форми, визначеної кількості струн та принципу звукодобування. Це був майже індивідуальний інструмент, і грі на кожному інструменті треба було вчитися окремо. Бандура ж, безпосередньо, маючи витоки з кобзи, була інструментом більш досконалим, мала більші можливості, а найголовніше – мала більш стабільну форму, що дозволило систематизувати її гру. В XVIII ст. у петербурзьких магазинах музичних інструментів з’явилися й бандури.
З того часу бандура стала не індивідуальним, а загальноприйнятим інструментом, із стабільними принципами гри, що спричинило новий поштовх до освоєння цього інструменту як концертного. У зв’язку з цим виник новий напрям мистецтва, відмінний від кобзарського, – бандурист як виконавець.Кобзар тим відрізняється від бандуриста, що час на самоті він присвячує душевному відновленню. Він мусить скріплювати свою душу, спілкуватися з Богом, усвідомити своє місце в природі, ба навіть у всесвіті, щоб набравши духовної наснаги, він міг повернутися в громаду й служити їй своїм мистецтвом. Він служить народові, є в ньому щось для кожного, і для молодого, і для старого, для дівчини й парубка, але в тому репертуарові, іноді майже непомітною, але червоною ниткою тягнеться філософський елемент. Справжній Кобзар є наставником, який навчає своїх слухачів моралі. Не як священик з амвону, а нишком, так, що слухач сам доходить до правильного висновку.Повертаючись до питання походження кобзи та бандури, можна визначити, що струнні інструменти, прообраз стародавньої української кобзи, існували у східних слов’ян ще в київську добу. Про це свідчать фрески Києво-Софіївського собору, що відносяться до початку XI ст. Про наявність у стародавніх слов’ян лютнєподібних свідчать також арабські письменники X ст.Очевидно хибним є твердження О. Фамінцина, повторене М. Лисенком, про запозичення з Заходу бандури, винайденої в Англії в другій половині XVI ст., якій, за словами Фамінцина “судилося стати народним інструментом малорусів” [13, 112]. Навіть побічне ознайомлення з графічним зображенням англійської “бандори” у Преторіуса (поч. XVII ст.) повністю спростовує це безпідставне твердження. Англійська бандора як своєю формою, так і розміщенням струн та їх строєм дуже подібна до сучасної гітари і не має нічого спільного з її довгими басовими струнами, розміщеними по грифу інструмента, і короткими приструнками на корпусі.Тобто, бандура є не чим іншим, як тією ж українською кобзою на більш пізньому етапі її розвитку. Очевидно, не західноєвропейська бандора витіснила стародавню кобзу, а навпаки, старовинний український інструмент – кобза, розвиваючись у певних історичних умовах сприйняв на себе назву “бандура”. Музичні інструменти впродовж свого багатовікового існування пройшли величезний шлях розвитку.Величезних змін зазнала кобза-бандура, яка з малострунного, діатонічного, технічно обмеженого інструмента перетворилась на багатострунний, хроматичний, технічно досконалий і зайняла провідне місце в оркестрах українських народних інструментів.

ЛІТЕРАТУРА
1. Горняткевич А. Бандура // Канада. – 2000. – № 73-74.
2. Вертков А. Атлас музичних інструментів народів СРСР. – К., 1963.
3. Вертков А. Атлас музичних інструментів народів СРСР. – К., 1975.
4. Рігельман О. Летописное повествование о Малой России. –
5. Русов А. Літературно-науковий вісник. – К. – Л., 1907.
6. Лисенко М. Народні музичні інструменти на Україні – К., 1955.
7. Жеплинський Б. Коротка історія кобзарства в Україні. – Львів, 2000.
8. Фаминцын О. Домра и сродные ей музыкальные инструменты. – Петербург, 1891.
9. Ємець В. Кобза та кобзарі. – Берлін, 1923.



QR-код посилання на сторінку.
Скористайтеся програмою для сканування штрих-кодів на телефоні.




Категорія: Світ музики | Переглядів: 4438 | Додав: Майшев | Рейтинг: 5.0/2 |
Всього коментарів: 0

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Культурний Простір
RSS feed isn't accessible

Інформація



Календар новин
«  Серпень 2008  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Пошук

Друзі сайту

балет шоу дефіле нотна бібліотека солісти духовий оркестр парад симфонічний оркестр соліст спів вальс День Перемоги фестиваль Балін концерт Оркестр Камерний оркестр військово-музичний центр камерний хор Чернігів біг-бенд джаз військовослужбовці Збройні сили України Київ Армія - дітям Квітка Миру День призовника Час нових героїв полігон покладання квітів Акція франція шоу-програма діти кохання Житомир Полі-Арт рекорд України Хрещатик 65 років підготовка Центральний будинок офіцерів новорічна вистава День міста фотоальбом хор Гончарівськ Романтік серце

Військово-музичний центр Сухопутних військ Збройних сил України © 2025