Проект Державного бюджету України на 2012 рік, поданий Урядом до Верховної Ради України, нині опрацьовується у профільних комітетах. Згідно з графіком роботи, у першому читанні його планується розглянути 20 жовтня 2011 року. Які основні риси оборонного бюджету — 2012? В чому пріоритети цього документа? Які його сильні та слабкі сторони?
За оцінкою військових експертів проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» Міністерству оборони передбачено фінансування, яке можна охарактеризувати як найсприятливіше з усіх, що здійснювалися у попередні роки. Законопроект передбачає реальні кошти на розвиток Збройних Сил України та проводить чітку структуризацію державних пріоритетів у сфері оборони. Зокрема, як наголосив директор Департаменту фінансів Міністерства оборони України генерал-лейтенант Іван Марко, на наступний рік на військові потреби передбачається спрямувати 17 402,2 млн гривень, або 1,2% ВВП, із яких 15 185,7 мільйонів — за загальним фондом. Це — найбільш позитивні для Міністерства оборони параметри фінансування, починаючи з 2004 року. Порівняно з бюджетом поточного року, у проекті бюджету на 2012 рік фінансування оборонного відомства збільшено на 3 млрд 713 млн. гривень або на 27,1%. Отож, у такий спосіб уряд держави вперше протягом тривалого попереднього періоду, якому була більш характерна турбота на словах, аніж на ділі, серйозно взявся за проблеми фінансування армії.
Водночас чи не найбільший оптимізм фахівців викликає закладена новим бюджетом можливість поступальної зміни його концептуального вектора. Зокрема, коментуючи прогнозоване збільшення бюджетних асигнувань на оборону, генерал-лейтенант Іван Марко підкреслив, що у проекті Держбюджету Урядом передбачені видатки, які дозволять розпочати реальне фінансування програм розвитку озброєння та військової техніки. «Таким чином, відбудеться перехід від бюджету «проїдання» до бюджету модернізації та розвитку Збройних Сил», — наголосив він. Найкраще ілюструють цю можливість, звичайно, цифри: якщо в оборонному бюджеті цього року 86,5% видатків призначалося на утримання Збройних Сил України (це — грошове забезпечення, заробітна плата, харчування особового складу, комунальні видатки та інше) і лише 10,2% — на розвиток озброєння і військової техніки, то наступного року ці показники становитимуть відповідно 79,2% і 16,5%. Зокрема, у 2012 році в цю сферу сплановано спрямувати 2 867,2 млн, гривень. При цьому поряд із загальнодержавною програмою щодо літака Ан-70 (до речі, її наповнення надає змогу повністю покрити фінансові зобов’язання перед російськими партнерами) передбачаються доволі знакові кошторисні призначення на створення багатофункціонального ракетного комплексу «Сапсан» (196 млн гривень, у 2011 р. — 19,5 млн гривень), на будівництво українського корабля класу «корвет» (433,6 млн. гривень, 2011 року — 85 млн гривень), на Єдину автоматизовану систему управління (285,7 млн гривень, у 2011 р. — 24,6 млн гривень). Окрім цього, 1 097 млн грн. спрямовуватимуться на відновлення боєздатності, модернізацію та закупівлю озброєння та військової техніки, а також — на виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт. Зокрема, на 24% — до 510,5 млн. гривень, — порівняно з 2011 роком, збільшено фінансування модернізації озброєння та військової техніки та проведення НДДКР, на 76% — до 586,5 млн гривень — відновлення боєздатності ОВТ. Крім того, утричі — до майже 401 мільйона гривень — буде профінансовано забезпечення військ зв’язком.
Одночасно з 3,3% до 4,3% у структурі «споживання — розвиток» порівняно з 2011 роком збільшиться частка видатків на підготовку військ і сил. Проектом Державного бюджету України на ці потреби передбачено 748 млн. гривень, що на понад 290 млн гривень більше поточних показників. Основні складові цих видатків становить закупівля пально-мастильних матеріалів, які дозволяють відпрацьовувати елементи бойової підготовки як у Повітряних Силах, так і в Сухопутних військах та ВМС. Значно збільшиться ресурс на підготовку й утримання миротворчих контингентів. Зростуть видатки на військову освіту, на підготовку фахівців для проходження військової служби в якості офіцерського складу. Зокрема, 327,5 млн гривень передбачається спрямувати безпосередньо на підготовку військ (у 2011 році — 242,5 млн гривень), 333,4 млн гривень — на міжнародне військове співробітництво, миротворчу та верифікаційну діяльність (у 2011 році — 136,5 млн гривень), 74,8 млн гривень — на підготовку військових фахівців та підвищення кваліфікації (у 2011 році — 67 млн гривень).
Ще одна позитивна новація «бюджету — 2012» — оптимізація його структури. Зокрема, для ефективнішого управління фінансовими ресурсами кількість бюджетних програм буде зменшено з 18 до 7. Це дасть змогу керівництву Міністерства оборони та Генерального штабу ЗС України оперативніше управляти фінансовим ресурсом з метою його найбільш ефективного засвоєння на потреби Збройних Сил в межах чинного бюджетного законодавства. При цьому загальна вартість спланованих державних цільових програм становить 1 456,1 млн грн., з яких 600 млн грн. пропонується спрямувати на реалізацію Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей; 454,0 млн грн. (на 13% більше ніж цього року) — на загальнодержавну програму створення військово-транспортного літака Ан-70; 311,8 млн грн. — на державну цільову оборонну програму утилізації звичайних видів боєприпасів на 2008–2017 роки; 61,9 млн грн. — на програму забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз та складів; 18,6 млн грн. — на Державну програму утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки; 0,3 млн. грн. — на Державну програму реалізації Договору з відкритого неба та 9,5 млн грн. — На державну програму переходу Збройних Сил до комплектування військовослужбовцями, які проходять військову службу за контрактом. При цьому заплановане втричі більше фінансування за загальним фондом Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей (у 2010 році воно становило 200 млн гривень). За підрахунками розробників законопроекту, це дасть змогу побудувати та придбати близько 2300 квартир для родин військовиків. Окрім цього, значно збільшено видатки на оплату оренди житла для військовослужбовців.
У відсотковому відношенні видатки на утримання Збройних Сил буде зменшено, але разом з тим абсолютні цифри зростуть. Зокрема, збільшуються видатки на комунальні послуги, тому що зростають ціни на енергоносії. Суттєво зростуть витрати на харчування військовослужбовців, видатки на закупівлю пально-мастильних матеріалів. Вперше за останні роки закладаються майже 350 млн на закупівлю речового майна (не секрет: аби одягнути призовників раніше доводилося знімати форму з непорушних запасів). Збільшаться видатки на медичне забезпечення, закупівлю ліків, клінічної апаратури, а також на оздоровлення військовослужбовців у курортних лікувальних закладах. Принципова позиція керівництва держави: неможливо вирішувати завдання, які стоять перед Збройними Силами, не беручи до уваги важливий аспект соціального захисту захисників Вітчизни. До речі, як зазначив генерал-лейтенант Іван Марко, у намірах Міністерства оборони України є подальше підвищення рівня грошового утримання військовослужбовців та заробітної плати працівників Збройних Сил України. Міністерство соціальної політики України готує проект урядового рішення, яким передбачається підвищення посадових окладів військовослужбовців до рівня посадових окладів державних службовців (на сьогоднішній день різниця становить 55 відсотків). Це дасть змогу підвищити грошове утримання всіх категорій військовослужбовців у середньому на 25 відсотків. Тобто, якщо сьогодні командир бригади отримує 4060 грн, то після прийняття відповідної постанови Кабміну, ця сума збільшиться на 1 тис. грн. Запланований фінансовий ресурс й на перерахунок заробітної плати тим категоріям працівників, у яких заробітна плата залежить від змін єдиної тарифної сітки. Отож проблем з її виплатою не буде. Крім цього, Міністерство оборони запропонувало збільшити оклад за військове звання приблизно у 8 разів, однак ця пропозиція ще на стадії розгляду. Ухвалено постанову Кабінету Міністрів України № 150 від 23 лютого 2011 року, якою з 1 січня 2012 року підвищено розміри грошової винагороди військовослужбовцям миротворчих контингентів. Наприклад, з початку наступного року льотчик-інспектор буде отримувати 3500 доларів США. Це — гідна винагорода, й навіть більше ніж у наших сусідів – росіян. Відповідно проектом держбюджету витрати на миротворчу діяльність на наступний рік збільшуються майже вдвічі.
Проте має проект Державного бюджету на 2012 рік й свою «ахіллесову п’яту». Це — спецфонд. Його обсяг становить 2,2 млрд гривень. Частково ці кошти Міністерство оборони заробляє самотужки, частково через підприємства, уповноважені Кабміном. Показові підсумки цієї роботи. У поточному році протягом 8 місяців за рахунок власної економічної діяльності військового відомства спецфонд наповнений на 116%, водночас від реалізації надлишкового майна — лише на 18,7%... Отож чи буде виконано план цього року — питання далеко не риторичне. Військові експерти наполягають на внесенні змін до Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України», які б дозволили реалізовувати нерухоме майно разом із земельними ділянками, на яких воно розміщене. Водночас зміна порядку продажу потребує узгодження з Фондом держаного майна, Міністерством фінансів, Міністерством економіки та Державним комітетом із земельних ресурсів. Чи буде вона досягнута? Якщо ні, то, на думку Івана Марка, з огляду на відсутність законодавчих підстав для реалізації нерухомого майна разом із земельними ділянками, надходження у обсязі 1 млрд грн. до спецфонду Міноборони є негарантованим. У цьому випадку важливо у ході підготовки проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» ці видатки перенести із спеціального фонду до загального фонду. Оборонне відомство, зокрема, вже опрацювало відповідні пропозиції і звернулося з ними до Уряду.
P.S. Як зазначив Міністр оборони України Михайло Єжель, за результатами нещодавньої урядової робочої наради Прем’єр-міністром України прийнято рішення привести показники програми розвитку ОВТ у відповідність до показників Держбюджету на 2012 рік та до 30 жовтня поточного року затвердити їх відповідними рішеннями Уряду. Це дозволить завантажити вітчизняні підприємства оборонного промислового комплексу та створити додаткові робочі місця. Як результат, Збройні Сили України отримають новітні зразки озброєння та військової техніки вітчизняного виробництва.